Πανελλήνιες 2009: Τα θέματα της Βιολογίας Β’ κύκλου ΕΠΑΛ


ΑΠΟΛΥΤΗΡΙΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ Γ΄ ΤΑΞΗΣ

ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ ΚΑΙ ΠΑΝΕΛΛΑ∆ΙΚΕΣ

ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ Γ΄ ΤΑΞΗΣ ΕΠΑΛ (ΟΜΑ∆Α Β )

∆ΕΥΤΕΡΑ 18 MAΪΟΥ 2009

ΕΞΕΤΑΖΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑ: ΒΙΟΛΟΓΙΑ

ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙ∆ΕΙΑΣ

ΣΥΝΟΛΟ ΣΕΛΙ∆ΩΝ: ΤΕΣΣΕΡΙΣ (4)

 

ΘΕΜΑ 1ο

Να γράψετε στο τετράδιό σας τον αριθμό καθεμιάς από τις παρακάτω ημιτελείς προτάσεις 1έως και δίπλα το γράμμα που αντιστοιχεί στη λέξη ή στη φράση, η οποία συμπληρώνει σωστά την ημιτελή πρόταση.

1.     Η παθητική ανοσία αποκτάται
α.   με τον θηλασμό.

β.    με τον εμβολιασμό.

γ.    με προηγούμενη μόλυνση.

δ.   με αντιβιοτικά.

Μονάδες 5

 

2.    Η ερημοποίηση ενός χερσαίου οικοσυστήματος μπορεί να
προκληθεί από

α.   την όξινη βροχή.

β.    τον ευτροφισμό.

γ.    την ηχορρύπανση.

δ.   τη φωτοσύνθεση.

Μονάδες 5

 

3.    Το   φαινόμενο   του   θερμοκηπίου   προκαλείται   από   τη
συγκέντρωση στην ατμόσφαιρα των

α.   μονοξειδίου του άνθρακα και υδρογόνου.

β.    μονοξειδίου του άνθρακα και οξειδίων του αζώτου.

γ.    διοξειδίου του άνθρακα και υδρατμών.

δ.   διοξειδίου του θείου και οξυγόνου.

Μονάδες 5

 

4.    Τα αυτοαντισώματα καταστρέφουν
α.   μόνο τους ιούς.

β.    τα αλλεργιογόνα.

γ.    τα δερματόφυτα.

δ.   τα     κύτταρα     ή     τα     συστατικά     του     ίδιου     του οργανισμού.

Μονάδες 5

 

5.    Η απομάκρυνση του νερού από τα στόματα των φύλλων
ονομάζεται

α.   κυτταρική αναπνοή.

β.    διαπνοή.

γ.    φωτοσύνθεση.

δ.    αποικοδόμηση.

Μονάδες 5

 

ΘΕΜΑ 2ο

1.     Να περιγράψετε πώς ο βλεννογόνος της αναπνευστικής οδού συνιστά αποτελεσματικό φραγμό στην είσοδο των μικροβίων στον ανθρώπινο οργανισμό.

Μονάδες 8

 

2.    Ποιος είναι ο ρόλος των αποικοδομητών στον κύκλο του αζώτου;

Μονάδες 5

 

3.    Σε ποια  κατηγορία  ιών ανήκει ο  ιός ΗΙV; (μονάδες 2)
Να περιγράψετε τη δομή του ιού ΗΙV. (μονάδες 7)
Ποιες κατηγορίες  ανθρώπινων  κυττάρων  προσβάλλει  ο ιός ΗΙV; (μονάδες 3)

Μονάδες 12

 

ΘΕΜΑ 3ο

Α. Όταν το όζον βρίσκεται στα ανώτερα επίπεδα της ατμόσφαιρας, σχηματίζει στιβάδα που διαδραματίζει σπουδαίο ρόλο στη διατήρηση της ζωής.

 

1.    Ποιος είναι ο ρόλος του όζοντος στη στιβάδα αυτή;

Μονάδες 2

 

2.    Ποια είναι η αιτία της εξασθένησης της στιβάδας του όζοντος; (μονάδες 2)

Ποιες είναι οι επιπτώσεις της εξασθένησής της στους ζωντανούς οργανισμούς; (μονάδες 8)

Μονάδες 10

 

Β. Το όζον στα κατώτερα επίπεδα της ατμόσφαιρας αποτελεί δευτερογενή ρύπο του φωτοχημικού νέφους.

Ποιον άλλο δευτερογενή ρύπο γνωρίζετε; (μονάδα 1) Πώς παράγονται οι δευτερογενείς ρύποι; (μονάδες 4) Ποιες είναι οι επιπτώσεις τους στην υγεία του ανθρώπου; (μονάδες 8)

Μονάδες 13

 

ΘΕΜΑ 4ο

Ένας άνθρωπος μολύνεται από ένα είδος παθογόνου βακτηρίου, το οποίο παράγει μια τοξίνη και του προκαλεί ασθένεια.

α. Σε ποιες κατηγορίες διακρίνονται οι τοξίνες και πώς απειλούν την υγεία του ασθενούς;

Μονάδες 8

 

β. Ποιες προϋποθέσεις πρέπει να ικανοποιεί μια ασθένεια για να θεωρηθεί λοιμώδης;

Μονάδες 9

 

γ. Για την αντιμετώπιση του παθογόνου βακτηρίου χορηγήθηκε στον ασθενή αντιβιοτικό. Με ποιους μηχανισμούς δρουν τα αντιβιοτικά;

Μονάδες 8

Σχολιάστε

Συνδεθείτε για να δημοσιεύσετε το σχόλιο σας:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s